Het Athletic Skills Model
“Ik zag dat het goede voetballers waren, maar nog geen atleten. Alsof ze een mooi stuk op de piano konden spelen, maar nog geen muzikanten waren."
Met deze gedachte begon René Wormhoudt, founder van het Athletic Skills Model, al in 1995 bij AFC Ajax met een andere manier van denken over bewegen. Deze ontwikkeling heeft samen met Prof. dr. Geert Savelsbergh van de VU Amsterdam, geresulteerd in een nieuw talentontwikkelingsmodel, oorspronkelijk bedoeld voor de sport. Inmiddels is de visie achter het ontwikkelingsmodel vertaald naar diverse domeinen en doelgroepen voor het talent van iedere beweger.
Het gedachtegoed van het Athletic Skills Model loopt als rode draad door de lessen en de programma's van Multiskills Friesland. Tijdens de lessen richten we ons op veelzijdigheid en zorgen we ervoor dat alle facetten binnen de sport op verschillende manieren worden getraind. Binnen ons programma is het mogelijk verschillende sporten te beoefenen met één abonnement of rittenkaart. Zo zit je op freerunnen, judo, voetbal en kaatsen voor € 25 per maand. Ons voordeel? Kinderen hebben in de week 4 keer gesport en lichaam en brein ontwikkelen zich op een veelzijdige manier.
Werken met ASM bouwstenen
Iedere sport kan geanalyseerd worden aan de hand van de ASM bouwstenen. De vaardigheden die nodig zijn om een sport / beweging uit te voeren kunnen op ontzettend veel verschillende manieren ontwikkeld en getraind worden. Athletic Skills trainers leren hier op systematische wijze mee te werken. Op deze manier worden sporters steeds uitgedaagd en geprikkeld om zich te ontwikkelen. Ze leren zich daardoor beter aan te passen aan nieuwe en onverwachte situaties, hebben creatievere oplossingen en raken minder vaak geblesseerd.
De bouwstenen kunnen in 3 categorieën worden ingedeeld. Namelijk de motorische vaardigheden, coördinatieve vermogens en de voorwaarden van bewegen. De ene categorie heeft een sterke samenhang met de andere. Veel sporten hebben op de een of andere manier raakvlakken en kunnen ten opzichte van elkaar versterkend werken. Volleybal, handbal, kaatsen en tennis bezitten bijvoorbeeld dezelfde vaardigheden. Het ligt daarom voor de hand dat sporters in al deze sporten een hoger beginniveau zullen hebben. Deze vaardigheden kunnen al vanaf een heel jonge leeftijd worden gestimuleerd. Denk bijvoorbeeld aan het slaan van een ballon door baby's.
Motorische vaardigheden.
De motorische vaardigheden zijn samengevat in de schijf van 10. Een lichaam en hersenen zijn gebaat bij het regelmatig beoefenen van al deze grondvormen. Het vaak beoefenen van dezelfde vaardigheden leidt tot blessures, beperkt spiergebruik en beperkte hersenactiviteit. Kijk eens naar je werk, hoeveel grondvormen van bewegen beoefen jij tijdens je werk? Heb jij klachten vanwege je werk?
Coördinatieve vermogens
De samenwerking tussen hersenen en lichaam wordt gekenmerkt als coördinatie. Lukt het je niet om de driepas te maken bij het kaatsen, of de bal goed op te gooien met de service van tennis, of val je wegens ouderdom steeds vaker? Dit komt mede door een verstoorde coördinatie. Door coördinatieve vermogens regelmatig te oefenen in verschillende situatie worden hersenen en lichaam geprikkeld. Het bekende witte stofje in de hersenen zorgt voor de verschillende verbindingen in het brein. Dit is precies dat bewegen goed is voor het brein en daarom werkt bewegen ook als goed middel tegen hersenziektes als alzheimer.
De coördinatieve vermogens in het Athletic Skills Model worden gekenmerkt als:
- Aanpassingsvermogen; het vermogen om je aan te passen aan constante verandering
- Kinetisch Differentiatievermogen; Het vermogen om met materiaal te bewegen met inzicht en gevoel in ruimte, kracht, snelheid en timing
- Ruimtelijk oriëntatievermogen; Alles in relatie tot lichaam en omgeving waaronder ook hand-oog coördinatie
- Evenwichtsvermogen; Het vermogen om in balans te blijven, ook in complexe situaties
- Reactievermogen; Het vermogen om snel te reageren op gebeurtenissen of veranderende omstandigheden
- Koppelingsvermogen; Het vermogen om verschillende bewegingen tegelijk of achter elkaar uit te voeren.
- Ritmisch vermogen; Het vermogen om ritme te leiden of te volgen.
Voorwaarden van bewegen
Een belangrijk aspect in het behalen van een hoger niveau of een betere gezondheid zijn de voorwaarden van bewegen. Binnen het Athletic Skills Model worden deze gekenmerkt als:
Power; Combinatie van snelheid en kracht waarbij een juiste houding essentieel is
Stabiliteit; het vermogen om lichaamsdelen in de juiste positie te houden in relatie tot elkaar in tijd en ruimte
Behendigheid; Het vermogen behendige en complexe bewegingen te maken
Flexibiliteit; actieve of passieve bewegingsmogelijkheden in één of meerdere gewrichten
Uithoudingsvermogen; het vermogen om een actie of taak vol te houden over een langere periode